مقالات

معرفی شاسی فلزی و باکالیتی و تفاوت آن ها

قطع و وصل رله یا کنتاکتور بسیار مهم است و اهمیت زیادی در انواع تابلو برق های صنعتی دارد. با توجه به این موضوع، بررسی تفاوت شاسی فلزی و باکالیتی ضروری به نظر می رسد. شاسی ها در دو نوع فلزی و باکالیتی تولید می شوند که با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله از تهران اشنایدر همراه ما باشید تا ضمن معرفی این تجهیزات، نحوه عملکرد هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم. برای مشاهده ی سایر محصولات شاسی اشنایدر روی لینک کلیک کنید.

شاسی فلزی چیست و انواع آن کدام اند؟

پیش از دانستن تفاوت شاسی فلزی و باکالیتی بهتر است با هر کدام از این تجهیزات به صورت جداگانه آشنا شوید. شاسی فلزی با داشتن ساختار مکانیکی در محیط های مختلف به کار می رود. این قطعه از یک بدنه فلزی تشکیل شده و استحکام بالایی دارد. همچنین با داشتن مقاومت فیزیکی بالا در صنعت برق به کار می رود.

شاسی فلزی دارای انواع گوناگونی است و مدل های مختلف آن به لحاظ قطر، جنس، کارایی و… متفاوت هستند. یکی از انواع شاسی فلزی، شاسی استارت چراغدار است که امکان بررسی اتصال فازهای ورودی تابلو برق را فراهم می کند. این دستگاه با فراهم کردن امکان بررسی روشن یا خاموش شدن کنتاکتور و نمایش اعلام خطر دستگاه در صنعت برق پرکاربرد است. از طرفی از سه قطعه سری شاسی، پایه نگهدارنده شاسی و تیغه فرمان باز تشکیل شده است.

شاسی فلزی که برای فرمان دادن به کنتاکتور استفاده می شود، امکان قطع و وصل آن را فراهم می کند. شاسی استپ و استپ قارچی از مهمترین انواع شاسی فلزی هستند. پیش از بررسی تفاوت شاسی فلزی و باکالیتی کاربردهای متنوع هر کدام را بر اساس مدل و طراحی آن ها مورد بررسی قرار می دهیم. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی تهران اشنایدر مدل های مختلف این قطعه را مشاهده کرده و پس از مقایسه مشخصات فنی هر کدام، متناسب با بودجه و نیاز خود بهترین شاسی را تهیه کنید.

شاسی فلزی قفل شو

این شاسی به عنوان کلید قطع کننده جریان برق در مدارهای الکتریکی به کار می رود. در زمان های اضطراری شاسی قفل شو می تواند عمل قطع برق را به راحتی انجام دهد‌. با وارد کردن فشار به سر شاسی این قطعه در وضعیت خود ثابت می ماند. همچنین با چرخاندن سر به صورت دورانی، شاسی از حالت قطع خارج می شود.

شاسی فلزی استارت

این قطعه با داشتن بدنه فلزی مقاوم برای ارسال فرمان وصل به کنتاکتور استفاده می شود. رنگ بندی آن نیز شامل رنگ های سفید، آبی، مشکی و سبز است.

شاسی فلزی استپ

این قطعه مشابه شاسی استارت است و برای صادر کردن فرمان قطع یا خاموشی کنتاکتور استفاده می شود. شاسی فلزی استپ از تیغه فرمان بسته تشکیل شده و دارای بدنه فلزی، کلاهک یا سری قرمز رنگ و تیغه کنتاکت بسته است.

شاسی پوش باتن

این قطعه از تجهیزاتی است که به کنتاکتور فرمان می دهد. اجرای فرمان می تواند به صورت دستی، پدالیست یا با استفاده از سوییچ و به صورت مکانیکی باشد.

شاسی امرجنسی

این قطعه که با نام شاسی قارچی قفل شو نیز شناخته می شود، در مواقع اضطراری به کار می رود. امرجنسی یک سر به شکل قارچ له شده دارد و طراحی آن برای صدور راحت فرمان مناسب است. مهمترین تفاوت شاسی فلزی و باکالیتی در این مدل مربوط به جنس بدنه و میزان مقاومت آن ها است.

شاسی فلزی دوبل

این قطعه دارای سه مدل بوده و ممکن است شاسی استارت استپ دوبل، شاسی دوبل جهت دار یا شاسی استارت استپ دوبل چراغدار باشد. شاسی دوبل برای ارسال دو فرمان قطع و وصل به کار می رود و چراغ آن وضعیت وصل شدن جریان الکتریکی در مدار را نشان می دهد.

شاسی فرمان

این شاسی به صورت یک طرفه، دو طرفه، یک طرفه استارتی یا دو طرفه استارتی طراحی شده و دارای اهرمی برای چرخاندن است. از این طریق فرمان قطع و وصل را به کنتاکتور صادر کرده و می تواند در مدارهای دستی، اتومات و… مورد استفاده قرار بگیرد.

شاسی چراغدار

این قطعه با داشتن سری چراغدار طلقی می تواند رنگ جیان سیگنال را منتقل کند. همچنین در زمانی استفاده می شود که بر روی شاسی فرمان فضای کافی وجود نداشته باشد تا چراغ نصب شود.

شاسی سوئیچ دار

این قطعه فرمان قطع و وصل را به وسیله سوئیچ کنترل صادر می کند و دارای چهار مدل است:

  • یک طرفه
  • دو طرفه
  • یک طرفه استارتی
  • دو طرفه استارتی

شاسی ها چگونه کار می کنند؟

تفاوت شاسی فلزی و باکالیتی مربوط به نحوه عملکرد این قطعه نیست و بیشتر به جنس بدنه آن ها بستگی دارد. شاسی به عنوان یک دکمه قطع و وصل، به صورت لحظه ای عمل می کند. با فشار دادن دست بر روی شاسی، امکان انجام شدن فرمان فراهم می شود. در صورت برداشتن دست نیز کلید در حالت اولیه خود قرار می گیرد.

بیشترین کاربرد شاسی مربوط به ماشین آلات بزرگ صنعتی و تابلو برق ها است. این قطعه با دریافت نیروی مکانیکی خارجی باعث ایجاد تغییر در جریان الکتریکی می شود. همچنین سطح صاف و ساده ای دارد و بدنه آن بسیار محکم است.

شاسی ها که تجهیزاتی برای قطع و وصل یا کنتاکتور هستند، برای راه اندازی یا خاموش کردن دستگاه ها نیز به کار می روند‌. شاسی استارت دو کنتاکت بسته دارد و باعث وصل کنتاکتور می شود. در مقابل شاسی استپ کنتاکتور را قطع کرده و پس از تغییر وضعیت، در حالت جدید خود باقی می ماند.

شاسی باکالیتی چیست و انواع آن کدام اند؟

شاسی باکالیتی چیست و انواع آن کدام اند؟

برای آشنایی با تفاوت شاسی فلزی و باکالیتی باید انواع مختلف هر کدام از این تجهیزات را بشناسید تا بتوانید آن ها را از هم تشخیص دهید. به قطعه ای که با عملکرد سوئیچی امکان تسلط بر یک پروسه عملیاتی در هنگام استفاده از دستگاه های کارخانه ها یا کارگاه ها را فراهم می کند شاسی باکالیتی گفته می شود. این قطعه از پلاستیک نسوز ساخته شده و بسیار مقاوم است. همچنین با داشتن کنتاکت کمکی، عملکرد فوق العاده ای دارد.

استفاده از کدهای رنگی در ساخت شاسی باکالیتی باعث شده است تا اپراتور بدون اشتباه از هر رنگ برای عملکردی خاص استفاده کند. کاربرد شاسی باکالیتی نیز با توجه به نوع، مدل یا جنس بدنه متفاوت است. این قطعه که در برابر حرارت و فشار سخت مقاومت بالایی دارد، در صنعت برق و صنایع ساختمانی به کار می رود. همچنین نصب ساده و آسانی داشته و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد.

شاسی باکالیتی در دستگاه های صنعتی ولتاژ بالا به کار می رود. این قطعه به صورت ضد حریق طراحی شده و مدل های مختلفی دارد. یکی از انواع شاسی باکالیتی، امرجنسی کله قارچی است. کله قارچی با داشتن قفل مکانیکی باعث ارسال فرمان قطع برق می شود. کاربرد آن نیز مشابه شاسی استپ است. با فشار دادن این دکمه، فرمان هشدار ارسال شده و کنتاکتور قطع می شود.

تفاوت شاسی فلزی و باکالیتی

تفاوت شاسی فلزی و باکالیتی

وظیفه اصلی شاسی ها قطع و وصل کردن رله های الکترونیکی یا کنتاکتور ها است. همچنین مهمترین تفاوت شاسی فلزی و باکالیتی مربوط به نوع، قطر، کاربرد و رنگ بندی آن ها است. شاسی باکالیت کاربرد گسترده ای در صنعت برق و ساختمان دارد. در مقابل شاسی فلزی پهن باعث قطع و وصل اضطراری برق می شود. در هر صورت چیزی که باعث تفاوت کارایی این دو قطعه می شود، جنس بدنه شاسی ها است. تفاوت شاسی فلزی و باکالیتی زیاد نیست و این دو قطعه تنها به لحاظ مقاومت و جنس متفاوت هستند. از این رو کاربردهای یکسانی داشته و در موارد مشابهی مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از بهترین برند های تولید کننده انواع شاسی، کمپانی اشنایدر است که به کشور فرانسه تعلق دارد. محصولات این برند کیفیت ساخت بالایی داشته و قیمت مناسبی دارند. فروشگاه اینترنتی تهران اشنایدر به عنوان یکی از معتبر ترین نمایندگی های این برند در زمینه فروش شاسی های فلزی و باکالیتی فعالیت دارد. از این رو با داشتن پشتیبانی گسترده امکان بهره مندی از خدمات پس از فروش کالا را فراهم کرده و در تلاش است تا رضایت حداکثری مشتریان خود را به دست بیاورد.

مزایای شاسی فلزی نسبت به باکالیتی

مهم ترین تفاوت شاسی فلزی و باکالیتی به سرعت کارکرد رله های حرارتی مربوط می شود‌. شاسی فلزی سرعت کارکرد کنتاکتور را افزایش داده و باعث جلوگیری از ایجاد جرقه می شود. این قطعه به راحتی از موتور نگهداری کرده و می تواند در تابلوهای برقی صنایع نفت و سیمان استفاده شود‌. همچنین ایمنی بالایی داشته و احتمال سوختگی در محدوده و محل اتصال را کاهش می دهد.

سخن پایانی

در این مقاله تفاوت شاسی فلزی و باکالیتی را مورد بررسی قرار داده و شما را با کاربرد این تجهیزات آشنا کردیم. در پایان پیشنهاد می کنیم در هنگام خرید این قطعه به پهنا و قطر کلید توجه کنید. همچنین با در نظر گرفتن تعداد و نوع کنتاکت کلید، از مزایای بیشمار این قطعه بهره مند شوید. برند تهران اشنایدر به عنوان بهترین برند سازنده انواع شاسی فلزی و باکالیتی بوده که با استفاده از این دستگاه در کنار حفظ ایمنی محیط، دستور قطع و وصل فرمان در مدارهای الکتریکی صادر می شود. شما می توانید شاسی های تهران اشنایدر را از فروشگاه اینترنتی این برند با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب خریداری کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *