مقالات

آشنایی با کلید اتوماتیک اشنایدر و انواع آن

آشنایی با کلید اتوماتیک اشنایدر و انواع آن

آشنایی با کلید اتوماتیک اشنایدر و انواع آن

 

کلید اتوماتیک یا MCCB چیست؟

کلید اتوماتیک یا MCCB مخفف molded case circuit breaker می باشد که در واقع کلید اتوماتیک اشنایدر یک بریکر قابل قطع زیر بار و جریان بالا می باشد که وظیفه آن حفاظت از اتصال کوتاه و اضافه بار در موتورها، سیستم های صنعتی ، سیستم های روشنایی و … به کار می رود.به طور کل می توان اینگونه گفت که کلید اتوماتیک را برای جلوگیری از آسیب دیدگی دستگاه ها در برابر اضافه بار ، برگشت جریان و یا افت ولتاژ استفاده می شود.

آشنایی با کلید اتوماتیک اشنایدر و انواع آن

آشنایی با اصطلاح جریان اتصال کوتاه و اضافه بار

اتصال کوتاه ارتباطی غیرعادی میان دو گره با ولتاژهای متفاوت است. این منجر به گذر جریان الکتریکی بیش‌ از اندازه می‌شود که تنها توسط مقاومت معادل تونن مدار محدود می‌شود و می‌تواند منجر به آسیب مدار، گرمای بیش‌از اندازه، آتش یا انفجار (سیم یا قطعات) گردد.

در سامانه‌های قدرت الکتریکی، اضافه‌جریان (به انگلیسی: overcurrent ) به وضعیتی گفته می‌شود که در آن جریانی بیش از انتظار از یک رسانا عبور می‌کند، که به تولید گرمای بیش از حد می‌انجامد و خطر آتش‌سوزی و خسارت به تجهیزات را در پی دارد

  •  دلایلی که در پیدایش جریان اضافه بار تاثیر به سزایی دارند عبارت اند از :
  1. به وجود آمدن نقص در دستگاه
  2. انتخاب اشتباه اجزای یک مدار در مرحله ی طراحی و اجرا و احتساب اشتباه
  3. رشد طبیعی و تغییر ماهیت آن در گذر زمان
  • لازم است بدانیم که این امکان وجود دارد شدت جریان اضافه بار نسبت به جریان نامی چند درصد بیشتر باشد .

در جریان اضافه بار ، گذر زمان بسیار حائز اهمیت می باشد به این دلیل که اجسام حفاظتی وظیفه دارند با جریان نامی مناسب جریان مدار را قطع نموده و از آسیب رسیدن به عایق بندی که نقش به به سزایی در رخ ندادن آتش سوزی ، اتصال کوتاه و برق گرفتگی دارد جلوگیری کنند .

نحوه عملکرد کلید اتوماتیک اشنایدر الکتریک

نحوه عملکرد کلید اتوماتیک کمپکت  اشنایدر الکتریک به این طریق است که ابتدا باید خطا را تشخیص دهد. در اتصالات کوچک و کلید های ولتاژ پایین، این معمولا در دستگاه خود انجام میشود. بطور معمول از اثرات گرمایی یا مغناطیسی جریان الکتریکی استفاده میشود.

کلید های اتوماتیک برای جریان های بزرگ یا ولتاژ بالا معمولا با دستگاه های خنک کننده ایمنی حفاظتی طراحی شده اند تا یک وضعیت خطا و کار کردن مکانیسم باز شدن را کنترل کنند.این مدل ها معمولا نیاز به یک منبع انرژی جداگانه مانند باتری دارند، اگرچه برخی از مدارهای ولتاژ بالا دارای ترانسفورماتور های فعلی ،رله حفاظتی و یک منبع قدرت کنترل داخلی هستند.

آشنایی با کلید اتوماتیک اشنایدر و انواع آن

کلید اتوماتیک و غیر اتوماتیک

کلید اتوماتیک یکی از تجهیزات حفاظت از سیستم‌های برقی مانند سیم و کابل‌های مدار، دستگاه‌های صنعتی، مدارات روشنایی مراکز صنعتی و مسکونی در مقابل جریان اضافی و اتصال کوتاه است. تفاوت کلید اتوماتیک و غیر اتوماتیک این است که در کلیدهای اتوماتیک رله‌های مختلفی وجود دارند که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند، اما کلیدهای غیر اتوماتیک مانند کنتاکتور، رله نداشته و تنها برای قطع و وصل کاربرد دارند.

تفاوت اساسی بین کلید های اتوماتیک و غیر اتوماتیک وجود و یا عدم وجود رله ها می باشد که برای تشخیص جریان های اتصال کوتاه و یا اضافه بار و سایر پارامترها می باشد.به عبارت ساده تر میتوان اینگونه گفت که کلید های اتوماتیک دارای پارامترهایی برای کنترل می باشند ولی کلید های غیر اتوماتیک فقط برای قطع و وصل برق می باشند

انواع کلید های اتوماتیک

کلید های اتوماتیک به طور کلی به دو دسته کلید اتوماتیک فیکس و کلید اتوماتیک قابل تنظیم تقسیم می شوند.

کلید اتوماتیک فیکس:

کلید های اتوماتیک فیکس از نظر رنج جریان غیر قابل تغییر و تنظیم می باشند ولی در رنج های مختلف موجود می باشند

کلید اتوماتیک قابل تنظیم:

کلید های اتوماتیک قابل تنظیم بخاطر دارا بودن تنظیم الکتریکی این امکان را به ما میدهند که رنججریان را از 0.8 الی 1برابر رنج جریان کامل تنظیم کنیم

خصوصیات و کاربردهای کلید های اتوماتیک اشنایدر

  • دارا بودن مدل های مختلف تک پل ، دو پل ، سه پل و چهار پل
  • داشتن عایق بسیار قوی
  • حفاظت مغناطیسی با بالاترین ضریب اطمینان
  • قابلیت اندازه گیری فاکتور های مختلف الکتریکی
  • رنج جریانی از ۱۶ الی ۱۶۰۰ آمپر
  • حداکثر ولتاژ قابل تحمل ۶۹۰ ولت
  • حفاظت‌های موتوری
  • حفاظت تجهیزات فشار ضعیف در بخش مسکونی، اداری، تجاری و ساختمان‌های صنعتی
  • دارای قابلیت اندازه‌گیری، پردازش و نمایش اطلاعات روی صفحه نمایشگر کلید یا روی درب تابلو

مشخصات فنی کلید اتوماتیک اشنایدر

کلید های کمپکت اشنایدر به دلیل ضریب اطمینان بالا، کاربری آسان و همچنین امکانات زیاد باعث محبوبیت زیادی در بین کاربران در سراسر جهان شده است. این کلید در مدل های مختلفی عرضه می شود که در ادامه به مشخصات فنی آن ها می پردازیم:
  • کلید اتوماتیک اشنایدر مدل NS:

این مدل دارای واحد کنترلی، جهت اندازه گیری توان و انرژی داخلی می باشند. این کلید در دو سری NSX و NSXm تولید می شوند که دارای رنج جریان 630 تا 3200 هستند.
  • کلید اتوماتیک اشنایدر مدل NSX:

این مدل از یکی دیگر از انواع کلید های اتوماتیک کمپکت اشنایدر است که در رنج جریانی 100 تا 690 آمپر عمل می کنند. ولتاژ سری NSX در برابر ضربه مقاوم می باشد که با ولتاژ 8 کیلو ولت برابری می کند. قابلیت اطمینان و میزان بهره وری انرژی را نیز دارا است.
  • کلید اتوماتیک اشنایدر مدل NSX سری DC:

از این کلید برای حفاظت از خطوط شبکه DC استفاده می شود که دارای ولتاژ مقاومت در برابر ضربه 8 کیلوولت را دارد و در رنج جریان 630 آمپر تولید می شود. کلید اتوماتیک اشنایدر مدل NSX سری DC به دلیل قابلیت اطمینان بالا و استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی ها در محیط های مختلف به کار می روند.
  • کلید اتوماتیک اشنایدر مدل NSXm سری AC:

از این کلید به دلیل رعایت استاندارد های کامل در محیط های مختلف و سراسر دنیا با سختی بالا استفاده می شود، توانایی حفاظت از خطوط تا جریان 160 آمپر را داشته و برای شبکه AC 50 تا 60 هرتز و در ولتاژهای 220 تا 240، 380 تا 410، 440 تا 480، 500 تا 525 و 690 تا 660 ولت کابرد دارد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *